budak membaca
//ISYA-FANFIC

Entry Kau&Aku C.M.B Credit
Bonjour Fellas !
Karya terbaru , Cinta Muka Buku yang dibintangi oleh Arief Mikhail dan Arissa Sofea sudahpun bermula. Diharap karya kali ini dapat memberi input yang bermanfaat kepada semua. Segala kesempurnaan datang daripada Allah dan segala kekurangan datang daripada diri saya sendiri. Syukran :)
KAU DAN AKU - EPISOD 56
“Cik Fathia ?” , panggil suara itu. Fathia mengerutkan dahinya.

“Ya , ada apa ?” , tanya Fathia lalu memandang wajah yang telah menyapanya itu. Pemuda itu hanya tersenyum.

“Dr. Azim ? Buat apa kat sini ?” , Fathia bertanya lagi.

“Semalam baru terjumpa di hospital dan hari ini terjumpa lagi. Kebetulan ke ?” , ujar Fathia dalam hati.

“Nak beli basikal. Boleh tolong pilihkan ?” , Azim membuat lawak. Pipi Fathia berona merah.

“Dah tentu-tentu kat restoran , mestilah nak makan. Apalah kau Fathia.” , Fathia mengomel seorang diri.

“Eh , boleh. Saya boleh pilihkan. Nak warna apa ? Semua warna ada.” , Fathia menyambung lawak Azim. Azim ketawa kecil.

“Boleh saya duduk ?” , tanya Azim. Fathia tersenyum kepadanya.

“Boleh ! Tapi kena tanya pemilik restoran ni dulu.” , usik Fathia. Sekali lagi Azim tertawa.

“Duduklah.” , ajak Fathia. Azim mengangguk lalu mengambil tempat dihadapan Fathia.

“Cik nak makan apa ?” , tanya pelayan restoran itu.

“Bihun goreng satu , jus oren satu.” , jawab Fathia dan Azim serentak. Mereka berpandangan sesama sendiri.

“Sama macam Amin…” , detik hati Fathia.

“Sama macam Ika…” , Azim berkata di dalam hati.

“Jadi , bihun goreng dua , jus oren dua. Itu saja ?” , tanya pelayan kedai itu lagi. Azim hanya mengangguk. Pelayan itu terus meninggalkan mereka berdua.

“Awak ...” , kata Fathia dan Azim serentak. Kemudian , mereka sama-sama tertawa.

“Ladies first.” , ujar Azim. Fathia hanya mengangguk.

“Awak punya menu sama dengan saya , sama dengan arwah kawan saya.” , kata Fathia perlahan.

“Maafkan saya.” , Azim berkata lemah. Fathia hanya tersenyum segaris.

“Awak keluar seorang je ke ? Tunang awak mana ?” , tanya Fathia. Tiba-tiba Fathia teringat peristiwa mereka berjumpa di depan bilik kecemasan empat bulan lalu. Sudah tentu Azim telah lama melangsungkan pertunangan dengan bakal tunangnya itu.

“Dia tak ada.” , jawab Azim. Kening Fathia terangkat.

“Pergi mana ?” , tanya Fathia lagi. Dia pelik dengan jawapan Azim.

“Dia dah tak dapat diselamatkan dalam operation empat bulan lepas. Yang masa awak terjumpa saya.” , Azim mengeluh berat.

“Maafkan saya. Maknanya kita sama-sama kehilangan. Cuma saya lebih awal daripada awak.” , jawab Fathia bernada sedih. Wajah Amin tiba-tiba terbayang difikirannya. Air mata yang hampir mengalir ditahannya.

“Ya , saya redha walaupun ujian Allah kepada saya kali ni sangat berat.” ,ujar Azim perlahan.

“Siapa nama dia ? Mesti cantik orangnya kan ?” , tanya Fathia. Entah kenapa , dia ingin sekali bertanyakan soalan itu kepada Azim.

“Zulaikha. Dia bagaikan bidadari yang Allah berikan kepada saya. Tapi sayang , saya tak mampu menjaganya. Kalau awak nak tahu , dia pun suka dengan bihun goreng dengan air jus oren. Sama macam awak.” , jelas Azim dengan panjang lebar. Azim tersenyum apabila mengingati semula wajah bakal tunangnya itu.

Fathia hanya mengukirkan senyuman kepada Azim. Azim memandangnya.

“Awak pulak. Siapa nama dia ? Mesti hensem jugakkan ?” , tanya Azim. Fathia tersenyum.

“Muhammad Amin Raiqal. Dia meninggal sebab nak selamatkan saya. Dia hensem sangat. Dan mata dia... warna coklat. Sama macam awak.Menu yang selalu dia pilih pun sama macam awak.” , Fathia menjawab. Tiba-tiba , air matanya mengalir. Pantas dia mengesat dengan belakang tangannya.

“Patutlah dia menangis masa pertama kali jumpa aku.” , getus hati Azim.

“Dahlah , kita tak payah cakap pasal tu.” , ujar Fathia. Azim hanya mengangguk kecil lalu tersenyum kepada Fathia.

“Betullah cakap Izzati. Boleh tergoda dengan senyuman dia ni. Apa kau merepek ni Fathia.” , monolog Fathia di dalam hati.

“Jom makan.” , ajak Azim apabila makanan dan minuman yang dipesan sudah pun sampai. Fathia hanya tersenyum.

OLDER POST / NEWER POST